Însemnătatea rugăciunilor de pomenire pentru cei răposați

2857

După învățătura Sf. Biserici, îndată după moartea trupească, fiecare suflet se supune judecății particulare și este judecat numai sufletul, și mai ales păcatele sufletești( gândurile rele, minciuni, clevetiri, huliri, defăimări etc.), pentru că trupul își doarme încă somnul lui în mormânt.
Răsplata sau pedeapsa judecății particulare nu este deplină și definitivă decât numai după judecata universală. De aceea rugăciunile pentru cei răposați ocupă un loc important în Biserica Ortodoxă care se roagă Bunului Dumnezeu ca să așeze sufletele celor adormiți în corturile drepților ” unde nu este durere , nici întristare, nici suspin ci viață fără de sfârșit”.

Datoriile creștinilor față de cei răposați

La trei zile, adică în ziua înmormântării, după terminarea slujbei de înmormântare se face praznic cu masă și milostenie pentru odihna sufletului răposat, căci acum el merge să se închine Prea Sfintei Treimi, precum și Domnul a înviat a treia zi . De la a treia , până la a noua zi, după tradiție, sufletul este însoțit de îngeri și dus să vadă fericirea Raiului. Apoi iar se închină scaunului Prea Sfintei Treimi. De aceea în această zi iar se face pomenire, praznic și milostenie, ca să fie miluit de Domnul. Ziua a noua are și semnificația celor nouă cete îngerești cu care ne rugăm să fie părtaș cel de curând adormit. La patruzeci de zile se fac din nou rugăciuni, praznic și milostenie pentru cei răposați, căci sufletul, după ce vede chinurile iadului este adus a treia oară să se închine în fața Sfintei Treimi și i se decide locul de odihnă ( sau osândă) provizorie, după faptele sale, până la judecata viitoare. De aceea iar se face pomenire, praznic și milostenie pentru odihna și iertarea sufletului plecat la cer. Îndată după deces, se poate da numele răposatului pentru a fi pomenit la 40 de Sfinte Liturghii și parastase numite în popor sarindare (din greacă ”saranda”- patruzeci).

Alte zile de pomenire a celor răposați

Se mai fac parastase, praznice și milostenii la șase luni și la un an de zile după moarte. Apoi în fiecare an, până la șapte ani ( termen în care trupurile răposaților pe deplin putrezesc, adică sunt iertate).
Zilele de pomenire a răposaților sunt toate sâmbetele de peste an, cu unele excepții, mai ales sâmbetele Postului Mare când se fac la biserici parastase speciale.
Mai sunt trei zile speciale pe tot anul când se face în biserici slujbă de pomenire pentru cei răposați: Sâmbăta înaintea serbării Sf. Mc. Dimitrie ( înaintea postului Nașterea Mântuitorului); în ajunul Duminicii lăsatului de sec de carne, numită în popor ”Moșii de iarnă” ; Sâmbătă în ajunul Duminicii Cincizecimii, numită și ( Moșii de vară).
Sânt încă două zile speciale de pomenire a celor răposați legate de sărbătoarea Sf. Paști și anume, ziua de pomenire de obște la cimitire – Paștile Blajinilor și ziua de pomenire a eroilor la sărbătoarea Înălțarea Domnului. La marile sărbători ale sfinților se pomenesc la fel morții care poartă numele sfântului respectiv.

Să la facem pomenire, ca Bunul Dumnezeu, stăpânul viilor și al morților,prin mijlocirea sfinților bineplăcuți Lui, să așeze sufletele lor unde toți drepții se odihnesc.

Preot Ioan Lisnic


Articole Asemănătoare
12266

Dacă ați ști cât de mult cer ajutor cei adormiți!

Dacă ați ști cât de mult cer ajutor cei adormiți! Fiindcă după moarte nu există pocăință și ca oameni au plecat și ei cu pete și prihane și văzând că ajutorul celor vii împreună-lucrează și ajută mult la a se desăvârși și liniști, ei își doresc mult, cer și tânjesc să fie pomeniți de cineva. […]

Articole postate de același autor
5892

De ce unii tineri foarte rar frecventează biserica

Scriitorul rus F. M. Dostoievski spune în una din cărțile lui: “Omul nu poate trăi fără să îngenuncheze în fața a ceva. Dacă omul îl refuză pe Dumnezeu va îngenunchea cu siguranță în fața unui idol.”  „In afara Bisericii nu există mântuire” spunea Sfântul Ciprian al Cartaginei în secolul III. Cei care frecventează cu regularitate Biserica […]