Femeia să nu aibă nimic mai de preț decât bărbatul ei, iar bărbatul să nu aibă nimic mai de dorit decât femeia sa. Înțelegerea dintre femeie și bărbat ține viața noastră, a tuturor. Ea ține lumea toată. După cum dacă se clatină temeliile, se dărâmă toată casa, tot așa, dacă se răvășesc căsniciile, se strică toată viața noastră. Să-ți explic.
Lumea e făcută din cetăți; cetățile din case; casele din bărbați și din femei. Dacă intră cearta între bărbat și femeie, a intrat cearta în case, iar dacă sunt tulburate casele, atunci se tulbură și cetățile; iar dacă cetățile sunt frământate, atunci, neapărat, întreaga lume e plină de tulburare, de război și de ceartă. De aceea, Dumnezeu are multă grijă de bunăstarea căsniciilor; de aceea, nu-i lasă pe bărbați să-și părăsească femeile „decât numai pentru pricină de desfrânare” (Matei 5, 32; 19, 9)
– Ce să fac, mi se poate spune, dacă femeia e certăreață, cheltuitoare, dornică de lux, dacă are și alte nenumărate cusururi?
– Îndură-le pe toate curajos! N-o lăsa din pricina cusururilor ei, ci îndreaptă-i defectele toate. De aceea ești capul ei, ca să știi să-i vindeci trupul. Trupul nostru nu-l despărțim de cap, oricât de multe răni ar avea! Să nu despărțim, dar, de noi nici pe femeia noastră! Ea ne este trupul nostru! De aceea și spune fericitul Pavel: „Așa sunt datori să-și iubească bărbații femeile, ca și trupurile lor.” (Efeseni 5, 28)
Femeile, la rândul lor, au aceeași lege față de noi: „Iubește-ți bărbatul, femeie, cum îți iubești capul! Cum îți cinstești capul, așa să-ți cinstești bărbatul!” Nu stărui în zadar asupra acestui lucru! Știm câte bunătăți vin în casă când femeia se unește cu bărbatul! Știm câte rele vin în casă când nu se înțeleg între ei. Când bărbatul și femeia se ceartă între ei, nu-i poate bucura nimic: nici bogăția, nici copiii buni, nici mulțimea de copii, nici funcțiile înalte, nici puterea, nici slava sau cinstea, nici petrecerile și luxul, nici altă bunăstare.
Sfântul Ioan Gură de Aur, Despre familia creștină, Editura Cuvântul Vieții, București 2015, p. 71-72