Duminică, 14 august 2016, la începutul postului Adormirii Maicii Domnului, cînd prăznuim scoaterea cinstitului lemn al Cinstitei şi de viaţă făcătoarei Cruci şi pe cei 7 fraţi Macabei, Preasfinţitul PETRU, Episcop de Ungheni si Nisporeni a oficiat Sfînta şi Dumnezeieasca Liturghie în Catedrala Episcopală ,,Sf. Bnc. Knz. Alexandru Nevski” din oraşul Ungheni.
Alături de Ierarh au coliturghisit soburul de preoţi şi diaconi slujitori ai Catedralei împreună creştinii veniţi la rugăciune.
În cadrul Sfintei Liturghii după citirea pericopei evanghelice, cu binecuvîntarea Preasfinţitului PETRU, clericul catedralei Protoiereul ŞtefanRÎMBU, a explicat ideia evangheliei de astăzi dar a vorbit şi despre sensul şi valoarea Sfintei Cruci cît şi despre cei 7 fraţi Macabei: ,,Evanghelia de astazi este plina de invataturi: Intai, zice Mantuitorul Hristos: „Oricine voieste sa vinadupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie” (Mc. 8, 34). Si va intreb:despre care „cruce” vorbeste Domnul? Sarbatorim in fiecare an, la 14 septembrie, „inaltarea (sau aflarea) Sfintei Cruci” care se pierduse; crucea pe care a fost rastignit Fiul lui Dumnezeu pentru noi. Despre aceasta, insa, vorbeste Domnul cand ne spune sa ne luam crucea si sa-I urmam Lui? Despre crucea materiala, sub diferitele ei forme? Nu cumva avem de-a face aici cu un alt inteles al crucii – altul decat cel fizic? Ba da. Hristos da aici cuvantului „cruce” un inteles spiritual: crucea ca viata crestina, pe care fiecare dintre noi suntem chemati sa o ducem aici pe pamant.
Cuvintele „sa se lepede de sine” inseamna „sa-si lepede egoismul“, pentru a putea asculta de Dumnezeu mai mult decat de sine. Nu exista ascultare de Dumnezeu fara lepadare de sine – renuntare la sine, in favoarea predarii in mainile lui Dumnezeu...
Pe 1 august, in cetatea Constantinopol era scos in procesiune lemnul Sfintei Cruci, din Palatul Imperial, pana la Catedrala Sfanta Sofia. Participau o multime de preoti si diaconi, care o tamaiau pe toata durata procesiunii. Vreme de doua saptamani, pana pe 15 august, din Biserica Sfanta Sofia se faceau zilnic procesiuni, in diferite zone ale cetatii.
Fiecare procesiune se oprea la cate o fantana, care avea baptisteriu, pentru a savarsi sfintirea apei. La intoarcere, Sfanta Cruce era asezata iarasi pe Sfanta Masa. Precesiunile se faceau in toate cartierele orasului, pentru a-i proteja pe locuitorii capitalei de epidemiile ce se puteau raspandi usor in timpul caldurilor din luna august.
In vechiul Ceaslov grec scrie: "Datorita multimii slabiciunilor si bolilor molipsitoare din popor, in august, potrivit unui obicei stravechi, se face procesiune cu Lemnul Sfintei Cruci din Constantinopol, pe strazi, spre sfintirea locurilor si alungarea bolilor. In ajun, pe 31 iulie, Lemnul Crucii se scoate din trezoreria imperiala si se duce pe sfanta masa a marii biserici, Sfanta Sofia. De la aceasta data si pana la Adormirea Maicii Domnului, este purtata prin oras, dupa savarsirea Litiei, spre a fi venerata de popor”
După rugăciunea “Tatăl nostru...” creştinii care sau mărturisit și au primit dezlegare de la duhovnic au fost împărtăşiți cu Sfintele Taine, de către clericii catedralei