Actualitate

Cel ce se iubeşte pe sine mai mult decât pe Dumnezeu este un închinător la idoli

4350

De ce se numeşte iubirea de argint – adică iubirea de bani, de plăceri şi de averi – închinare la idoli?

 ̶  Se numeşte închinare la idoli pentru că cei ce iubesc banii, plăcerile trupului şi averile, se închină acestor patimi ca unor dumnezei şi pun pe acestea mai presus de Ziditorul. Adică cel ce se iubeşte pe sine mai mult decât pe Dumnezeu este un închinător la idoli. La fel este şi cel ce se îngrijeşte de mâncare, de bani, de haine, de avere, mai mult decât de suflet, de biserică, de rugăciune, de spovedanie, de milostenie. Iubirea de sine are măsură iubirea de aproapele (Matei 19, 19). Iubirea de Dumnezeu nu are limită, adică este nelimitată, după porunca: „Să iubeşti pe Dumnezeu din toată inima ta, din tot cugetul tău şi din toată puterea ta” (Deuteronom 6, 4-5).

Cel iubitor de bani se închină banilor în locul lui Dumnezeu. Cel lacom la mâncare îşi face pântecele său un dumnezeu, adică idol, după mărturia Sfântului Apostol Pavel (Coloseni 3, 5). Iar „cel ce face păcatul este rob al păcatului” (Ioan 8, 34; Romani 3, 9; 6, 16; Efeseni 2, 3; I Tesaloniceni 4, 5; Tit 3, 3; II Petru 2, 19). Deci, cine este rob al păcatului nu mai poate fi rob şi fiu al lui Dumnezeu.

Tocmai de aceea, Mântuitorul a pus prima condiţie, celui ce vrea să-I urmeze Lui, să se lepede de sine şi să-şi ia crucea sa, spre a-I urma Lui (Matei 16, 24). Şi aceasta pentru că cel ce are patima iubirii de sine are, împreună cu ea, toate patimile şi păcatele, deoarece „iubirea de sine este maică, rădăcină şi izvor a tot păcatul” (Sfântul Efrem Sirul).

Din Arhimandrit Ilie Cleopa, Ne vorbește Părintele Cleopa, ediția a II-a, volumul al V-lea, Editura Mănăstirea Sihăstria, Vânători ̶ Neamț, 2004, p. 123-124


Articole Asemănătoare
5199

Să nu lăsăm mintea să hoinărească în timpul rugăciunii

Spuneau maicile din Mănăstirile Văratec şi Agapia că părintele Nicodim era un om de rugăciune. Se ruga în chilie cu mâinile înălţate spre cer, se ruga în biserică, se ruga pe cale, se ruga în pădure, permanent slăvea pe Dumnezeu. După ce-şi termina rugăciunea, deschidea uşa chiliei şi vorbea cu oamenii, spovedind şi mângâind pe […]

Articole postate de același autor
2877

Grecia: A fost depus dosarul pentru canonizarea unui cuvios contemporan

Înaltpreasfințitul Părinte Nicolae, Mitropolit de Fthiotida, a înaintat Sfântului Sinod al Bisericii Greciei dosarul privind canonizarea Ieromonahului Visarion Κorkoliakos, egumenul Mănăstirii Agaton, supranumit „duhovnicul cel milostiv” (†22 ianuarie 1991). Dosarul depus joi, 10 ianuarie 2019, conține un referat detaliat referitor la viața cuvioasă și lucrarea filantropică a Starețului Visarion Agatonitul, precum și evenimente care au […]