Sfinți Ierarhi, Mucenici și Cuvioși din Ortodoxia rusă

2795

În a doua Duminica după Rusalii, Biserica Ortodoxă celebrează și Sfinții care s-au preaslăvit în pământurile Rusiei. Cu acest prilej, ținem să facem referire la o lucrare importantă ce cuprinde 33 de biografii ale sfinților ruși, o parte dintre ei „suferind martiriul exilului, închisorii și chiar al execuției în vremea prigoanei atee care s-a abătut peste Rusia, după anul 1917”. Este vorba de volumul biografic „Sfinți Ierarhi, Mucenici și Cuvioși din Ortodoxia rusă” apărut în 2019, la Editura Institutului Biblic și de Misiune Ortodoxă.

Cunoașterea acestor vieți de sfinți „contribuie în chip hotărâtor la întărirea credinței și la înflorirea evlaviei sănătoase în rândul credincioșilor”.

Dincolo de hotarele Rusiei, cei mai cunoscuți sfinți sunt Cuvioșii Serghie de Radonej (1314-1392) și Serafim de Sarov (1754-1833), care și apar zugrăviți în aceeași icoană, numită în tradiție, icoana egumenului și a duhovnicul pământului rusesc.

Sinaxarul Bisericii Ortodoxe Ruse de la începuturi pana in prezent numara peste 2000 de sfinti cu cinstire locala sau nationala, numiti de vrednicul de pomenire patriarh Alexei al II-lea, „stele calauzitoare” sau „genii religioase” ale poporului rus.

La inceputul anului 2016, Comisia sinodala de canonizarea a sfintilor din Patriarhia Moscovei a dezbatut si actualizat un numar de 33 de vieti de sfinti din aghiografia slavo-rusa. Din punct de vedere cronologic, sfintii ale caror vieti sunt expuse in lucrarea "Sfinți Ierarhi, Mucenici și Cuvioși din Ortodoxia rusă", incepand cu Binecredinciosul Cneaz Iaroslav cel Intelept (†1054) si incheind cu Sfantul Cuvios Amfilohie de la Poceaev (†1971), se intind aproape pe intreg parcursul mileniului de crestinism rusesc, provenind din toate colturile fostului Imperiu Tarist.

Toate vietile de sfinti redate in aceasta lucrare sunt deosebite, unele ilustrandu-ne biografii cu totul inedite, ca de pilda, cea a Arhiepiscopului Serafim de Boguciar, care a pastorit la Sofia diaspora rusa din Bulgaria, dupa cel de-Al Doilea Razboi Mondial. Un alt exemplu deosebit este viata Sfantului Ierarh Iona de Hankou, un slujitor al Bisericii care s-a jertfit pe sine, insufletind continuu lucrarea misionara de la Hankou si Manciuria – China, in prima jumatate a secolului trecut. Viata si lucrarea preotului Mitrofan Tzi Ciun, misionar la sfarsitul secolului al XIX-lea in Beijing, de asemenea este o pilda miscatoare de patimire pentru Mantuitorul Hristos, ca in primele veacuri de prigoana impotriva crestinilor. Alaturi de acesti sfinti mai pot fi amintiti, medicul mucenic Serghei Botkin, un stralucit cercetator in domeniul medical, care a fost maltratat si impuscat in anul 1918, alaturi de membrii arestati ai familiei Tarului Nicolae al II-lea; sau Pavel cel Evlavios din Taganrog, care de asemenea a dus viata sfanta in lume, facand misiune prin milostenie si pelerinaj. Astfel, intre sfintii ce s-au proslăvit pe pământurile Rusiei, se intalnesc sapte ierarhi, optsprezece cuviosi si cuvioase, patru sfintiti mucenici si mucenici, doi drepti sau evlaviosi, ca oameni din lume, si doi cneji.

Mai poate fi binevenita sublinierea faptului ca in biografia Sfantului Mitropolit Ghenadie al Moscovei este intalnit si un amanunt legat de istoria Mitropoliei Moldovei in timpul Sfantului Voievod Stefan cel Mare, anume aceea ca mitropolitul rus a solicitat printr-o scrisoare parerea episcopului Vasile al Romanului, intr-o problema de practica liturgica ce iscase mari neintelegeri la curtea Marelui Cneaz si in randul clericilor.

In ceea ce priveste cunoasterea si actualitatea acestor vieti de sfinti in limba romana, pana in momentul de fata, cu exceptia vietii Sfantului Amfilohie de Poceaev nu exista nimic tiparit, iar in spatiul internetului sunt publicate pe portalele Doxologia si Crestin Ordodox, sase vieti de sfinti, si anume: vietile sfintilor Serafim de Boguciar, Serghei Botkin, Mitrofan si cei dimpreuna cu el patimitori, Cornilie cel Tacut, Kuksa de Odessa si Leonid de Ustinedumsk. Mai multi sfinti, fara a le fi tradusa viata, sunt mentionati intr-un sinaxar on-line publicat de manastirea Sihastria Putnei.

Totodata, aducem multumiri Preafericitului Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, si Preafericitului Parinte Kiril, Patriarhul Moscovei si al intregii Rusii, pentru purtarea de grija, ca acesti sfinti sa fie cunoscuti si in randul credinciosilor ortodocsi romani, intrucat in anul 2017 Patriarhul Kiril a adus la Bucuresti moastele Sfantului Serafim de Sarov si, in anul urmator, a inscris in calendar pe sfintii romani canonizati, iar Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a initiat inscrierea in calendarul ortodox roman a Sfintei Matrona de la Moscova.

Comuniunea realizata intre popoarele ortodoxe prin cunoasterea si cinstirea reciproca a sfintilor este foarte profund subliniata de catre Parintele Dumitru Staniloae intr-un frumos cuvant la Duminica a doua dupa Rusalii, in care accentueaza foarte potrivit insemnatatea receptarii comune a sfintilor locali peste tot in Ortodoxie: "E bine ca credinciosii Bisericii din orice loc sa aiba cunostinta de sfintii de pretutindeni, pentru ca fiecare sfant aduce prin faptele lui savarsite in alte imprejurari model de fapte pentru orice fel de imprejurari din viata lor".


Articole postate de același autor
2931

Dicționar al Postului Mare

Biserica utilizează în această perioadă liturgică specială, a Postului Mare, termeni specifici care de multe ori sunt înțeleși superficial sau deloc. Basilica.ro vă propune o selecție a celor mai utilizați termeni auziți la biserică în Postul Paștilor și explicarea lor: Acatistul Bunei Vestiri Acatistul Bunei Vestiri, cel mai vechi acatist, este, ca formă imnografică, prima […]