Eu, păcătosul, vă spun teorie, că rugăciune practică n-am facut de cînd sunt eu, dar va spun teorie de la Sfinții Părinți. Iată ce vreau să va spun: mintea, înzestrata fiind de Bunul Dumnezeu și sufletul nostru cu voința și cu alegere, acestea sunt două puteri ale sufletului care trebuie să le foloseasca dupa ce coboara mintea în inimă, nu stau degeaba acolo, voința ca să voiasca să se roage.
Mintea, pogorandu-se spre inimă, întîlnește două vămi. Prima vamă este a imaginației, adică a închipuirii, a fanteziei, cum ii zice în limba de acum. Această vamă nu e ușor de trecut. Ai observat ca imaginatia nu-ți dă pace în timpul rugăciunii. Marele Vasile o numeste caracatița sufletului care mai multe brațe cu care prinde. Așa face Ea, cand vrea sa-ți dea razboi îți dă și cu cele ai vazut tu, și cu cele ce ai auzit.
Ai vazut? Cele cinci simțuri sunt cele cinci ferestre ale sufletului, cum zice Proorocul Ieremia:A intrat moartea prin ferestrele noastre.
Sau cele cinci sipote prin care toarnă vrajmașul tot pacatul: căci vederea, auzul, mirosul, gustul si pipaitul sunt sipotele prin care intră păcatul în sufletul nostru.
Nu poate nimeni greși daca nu a folosit mai intîi imaginația. Nu vezi ca în vremea rugăciunii, daca te-a supărat cineva, apare fața celui ce te-a necăjit și parcă i-ai zice ceva, parca de ce nu i-ai zis, parcă te gîndești:
„Măi, cum să mă răzbun eu pe asta?”,
„Cum să fac să mă împac cu el?”,
sau
„Cum să fac să-i mai zic ceva?”.
Că acela pe care-l vezi cu fața aceea care te tulbură în vremea rugăciunii sau altădată în viața nu sunt simple amintiri, ci sunt draci care prin partea mînioasă a sufletului și prin imaginație dau razboi sufletului și trupului.
Biata minte atunci, săraca, ce trebuie să facă, unde sa se ascundă ea, cum să lupte? Aleargă la Hristos.
Și trebuie să nu pomeneasca răul, să n-aibă ciudă pe nimeni, că altfel nu-i primește Dumnezeu rugăciunea. Dacă nu ai iertat din inima greșelile, nu-ți iartă Hristos pe ale tale și atunci ce-ai făcut? Căci daca tu vrei să te razbuni pe cineva, măcar cu gandul, ești departe de Dumnezeu, că Dumnezeu ți-a spus să iubești pe vrajmasi și uite cîtă filosofie trebuie la lucrarea aceasta.
Ne vorbeşte părintele Cleopa vol 17, Editura Mănăstirea Sihăstria, 2010, p. 67