Despre Bobotează, agheasmă și scăldatul în râuri

513

1. Nu există agheasmă mai puternică din ajun! Apă sfințită sau agheasma din ajunul sărbătorii (18 ianuarie) și din ziua Bobotezei (19 ianuarie) este identică: nu există „agheasma mai puternică din ajun” – este o invenție populară!

2. La sfințirea apei, nu are loc niciun fel de reacția chimică: contact între crucea argintată și apă, cum zic unii sceptici! Apă se sfințește prin lucrarea Duhului Sfânt. Pentru ca să nu mai apară dubii, recomand preoților să folosească la slujba sfințirii cruci de lemn.

3. Calitatea sfințitoarea a apei nu se schimbă, chiar dacă culoarea aghesmei se schimbă. Rugăciunea este identică, puterea Duhului Sfânt este neschimbată.

4. Scăldatul la râuri, iazul, piscine și alte rezervoare de apă de Botează nu are nimic comun cu sărbătoarea și nu se regăsește în Evanghelia sau Sfânta Tradiție. Să nu încurcați scufundatul cu Sfântul Botez, care este nerepetabil („Mărturisesc un botez spre iertarea păcatelor”). De aceea scufundatul respectiv nu poate fi asociat nici vizual, nici spiritual cu Taina Botezului. Scăldatul nu poate ierta păcatele, nici altă formă de curățire a sufletului.

Ar fi mult mai util ca creștinilor să le fie recomandată împărtășirea cu Sfintele Taine. Iar dacă s-au împărtășit, nu mai au nevoie de alte gesturi, căci deja poartă pe Hristos viu în sufletele lor. Euharistia sau Împărtășania a fost oferită lor „spre trezirea sufletului, spre iertarea păcatelor, spre împărtăşirea cu Sfântul Tău Duh”. La fel, scăldatul, pe-alocuri, imediat după ieșirea din apă rece, este însoțit de consumul de alcool, lucrul dăunător atât pentru suflet, cât și pentru trup.

5. Creștini trebuie să se comporte decent la primirea aghesmei, fără îmbulzeală și sfadă! Să dăm dovadă de cultură, răbdare și dragoste față de aproapele!

6. Nu e nevoie să cărați căldări cu agheasmă, pentru că, după regula bisericească, consumul aghesmei mari se face doar în primele 8 zile (până la odovania sărbătorii), iar în restul anului se consumă agheasma mică (obișnuită), iar cea mare se folosește în situații excepționale!

7. Preoții nu trebuie să facă afacere cu acest prilej, să vândă în curtea bisericii agheasma, busuioc. Să nu uităm, că „în dar ați luat și în dar să dați”.

 

Părintele Maxim Melinti

Articole postate de același autor
2597

Cum să „lăsăm sec” pentru Postul Adormirii Maicii Domnului?

În tradiţia ortodoxă, înainte de începutul fiecărui post de durată, există obiceiul numit „lăsatul secului”, sub forma unei mese bogate cu alimente variate, de la care creştinii se vor abține, mai apoi, în intervalul postului. Deși cuvântul „sec” din sintagma „lăsatul secului” este înțeles ca fiind sinonim cu ideea de uscat sau lipsit de grăsime, […]


Foto