Actualitate

Nu putem merge niciodată spre Dumnezeu, decât pornind de la El…

29

Trebuie subliniată încă o dată coincidența profundă între iubire și cunoașterea lui Dumnezeu într-un act în mod indivizibil iubitor și înțelegător, în mod inseparabil unul în inima-minte. El condiționează aspectul existențial, experimental al credinței și explică pentru ce credința ortodoxă nu se definește niciodată cu termenul de adeziune intelectuală, ci ține de metanoia radicală a nous-ului, a minții, de înnoirea sa totală datorită evidenței și certitudinii trăite într-o anumită și paradoxală „simțire a transcendentului”. Acest termen nu are nimic în comun cu sensibilitatea pur psihică și emotivă, ci înseamnă realismul concret, trăit de minte. Este vorba de sensibilitatea nous-ului, a minții, ce scoate în evidență trăirea mistică a energiilor divine care iluminează.

Transcendența lui Dumnezeu ne învață că nu-L putem cunoaște niciodată din afară, că nu putem merge niciodată spre Dumnezeu, decât pornind de la El, găsindu-ne deja El, atinși fiind de arzătoarea lui apropiere.

Paul Evdokimov, Cunoașterea lui Dumnezeu în tradiția răsăriteană


Articole postate de același autor
176

Cred, Doamne, ajută necredinței mele!

Cum se poate tălmăci versetul: Cred, Doamne, ajută necredinței mele? Acest verset este una dintre cele mai frumoase alocuțiuni pe care le cunoaștem din Sfânta Evanghelie. Este vorba despre stăpânul unui serv, care vine la Iisus cu rugămintea de a-i vindeca sluga. Nu era iudeu. Mântuitorul îl întreabă: Crezi tu că pot să fac eu […]