Actualitate

Sfinţii nu sunt un fel de idoli de la care obţinem ceva special

138

Aş vrea să menţionez foarte pe scurt un fenomen negativ legat de venerarea sfinţilor. Adevărul este că unii oameni se raportează la sfinţi precum păgânii de odinoară la zeii lor: se călăuzesc după principiul "oare ce sfânt mă poate ajuta în problema asta?"

Astfel de oameni vin la biserică şi-l întreabă pe preot: "La ce sfânt să aprind candela ca să găsesc un apartament cât mai bun?", "La ce sfânt să mă rog când mă doare măseaua" etc. Să înţeşelegem că sfinţii nu sunt un fel de idoli de la care obţinem ceva special. Sfinţii nu sunt specialişti în afaceri imobiliare, în vindecarea durerilor de dinţi sau alte probleme asemănătoare. Desigur, sunt sfinţi care au fost medici în timpul vieţii lor pământeşti şi ne îndreptăm către ei, cerându-le ajutor spre tămăduire, precum de exemplu Sfântul Mare Mucenic Pantelimon. Şi, într-adevăr, prin rugăciunile unor astfel de sfinţi se săvârşesc numeroase vindecări. Dar în nici un caz nu ar trebui să-i considerăm pe sfinţi un fel de fetiş: nu ar trebui să înlocuim rugăciunea pe care o facem către sfinţi, ca unor oameni ce au dobândit desăvârşirea duhovnicească şi care ne pot ajuta în rugăciune, cu rugăciunea către sfinţi ca idoli de care avem nevoie doar pentru a primi un ajutor de un anumit fel.  

sursa Ilarion Alfeyev, Rugăciunea. Întâlnire cu Dumnezeu cel Viu. Ed. Doxologia 2016, p.124-125


Articole Asemănătoare
3149

Fie ca inima mea să fie inima unui fiu

Cât mai repede cu putinţă rupe nodurile patimilor, care s-au încurcat prin dorinţe şi emoţii care se combină şi revin din nou. E mai uşor să rupi firele individuale ale dorinţelor şi emoţiilor, decât nodurile patimilor. Oricum, trebuie să le rupi chiar dacă aceasta te va face sângerezi, dacă vrei o nouă copilărie, o nouă tinereţe, […]

Articole postate de același autor
2527

Rugăciunea minţii este sabia Duhului, care taie gândurile rele cu Numele lui Iisus

Rugăciunea minţii sau rugăciunea inimii are temeiul acesta, descoperit de Însuşi Iisus, că “fără Mine nu puteţi face nimic” în privinţa izbăvirii de patimi, deci în pivinţa mântuirii. Rugăciunea minţii are şi stări superioare, când izbăvindu-se patimile, se deapănă de la sine fără cuvinte, într-o nesfârşită dragoste de Dumnezeu, de oameni şi de toată făptura. […]