Educație alimentară – Greșeli frecvente de alimentație

2041

Cel dintâi păcat al omului a fost neascultarea, după cum bine știm. În raport cu ce? Cu mâncarea! Omul nu s-a putut înfrâna de la mâncare! Și cel mai interesant este că știința demonstrează că această neînfrânare în ce privește mâncarea aduce omului boli și suferințe de tot felul. Iată, deci, câteva greșeli pe care cei mai mulți dintre noi le facem fără să știm, nedandu-ne seama că ne-am făcut robi ai propriei burți și transformând mâncarea din ceva sfânt, cum ne spuneau bunicile noastre, într-o ocupație de alungat plictiseala sau de alintat "papilele gustative".

1. Apa la masă sau ceaiul imediat după masă

Din cauza că, intre mese nu consumăm destule lichide, este firesc ca, în timpul mesei, să simțim nevoia de a bea apă. Lucru dăunător, de altfel, pentru că lichidele diluează sucurile gastrice, încetinind astfel digestia, ceea ce consumă energie în plus si împiedică buna absorbție a substanțelor hranitoare. Dacă lichidele sunt reci sau fierbinți, stomacul trebuie să mai și aducă toate alimentele la temperatura corpului, ceea ce îngreunează și mai mult funcția sa.

Lichidele se vor consuma, deci, intre mese, cu precădere cel puțin 30 de minute înainte de masă. Băutul APEI (nu doar ceai de plante - nu vorbesc despre cafea, care scoate calciul din organism, sau băuturi carbogazoase, care sunt otravă curată) este esențial, căci multe dintre boli nu sunt, de fapt, decât simptome de deshidratare cronică, după cum demonstrează dr. Fereydoon Batmanghelidj.

Chiar un om foarte apropiat mie a avut ani de zile dureri abdominale neplăcute, care s-au redus ca frecvență când a început să bea ceaiuri din plante. Am aflat apoi că, de când se știe, nu a băut apă!!! (filtrată, din robinet) ci doar ceai lapte sau bauturi carbogazoase. De când a început sa bea apă (între mese, și în cantități destul de mari), durerile chiar au dispărut.

2. Mâncarea prea fierbinte sau prea rece deteriorează dinții (ce se întâmplă dacă turnam apă fierbinte dintr-un pahar rece, sau invers?) și încetinește digestia, căci stomacul trebuie să aducă alimentele la temperatura corpului (36 grade C) pentru a le putea digera.

3. Ronțăitul între mese

Mulți dintre noi au obiceiul ronțăitului între mese. Aparent, de ce ar fi rău dacă crănțănim un biscuit de post, un covrig sau o plăcintuță, tot de post? Imediat după ce mâncam, stomacul începe să omogenizeze alimentele ingerate, adică să le transforme într-o pastă din care intestinele vor putea extrage cu ușurință tot ce este hrănitor. Dacă, de exemplu, stomacul aproape a terminat de prelucrat mâncarea, și in timpul acesta noi turnam acolo, să zicem, o bucată de plăcintă, stomacul va trebui sa o ia de la capăt, in încercarea de a re-omogeniza totul, fără a putea să evacueze alimentelor în intestin, astfel consumând energie, cauzând indigestie și favorizând o stare de greutate. De asemenea, hrana își pierde mult din valoarea nutritivă.

Știați că, din punct de vedere duhovnicesc, ronțăitul este păcatul mâncatului pe ascuns? Să-l evităm, așadar, consumând, între mese, doar lichide sau fructe, legume (la minim 2 ore după masa principala si numai la nevoie - pentru copii, femei însărcinate și care alăptează, persoane ce au un lucru greu).

4. Mâncarea în grabă și, deci, mestecarea insuficientă a hranei

Atunci când mâncarea este bine mestecată (de minim 30-40 de ori!!!), ea se impregnează bine cu salivă, astfel ușurând lucrul stomacului (vom avea, deci, o mai bună digestie) și asigură și o asimilare mai bună a substanțelor nutritive. De asemenea, atunci când mestecam mai mult, ne săturăm mai repede, căci creierul va primi mai repede semnalul de sațietate (iată deci si un secret pentru cei ce doresc sa slăbească). Dacă nu avem suficient timp la dispoziție, mai bine este a manca mai puțin si mai bine mestecat, decât mult și întreg, fapt ce va suprasolicita întreg sistemul digestiv.

5. Supraalimentarea

Omul contemporan, cu foarte mici excepții, mănâncă mult mai mult și mult mai complicat decât are cu adevărat nevoie. Mâncăm mult pentru că așa am fost învățați, pentru că nu știm că trupul nostru nu are nevoie de atât de mult, dar si pentru ca am transformat mâncarea în plăcere, desfătare sau chiar desfrâu! Gospodina gătește pentru a fi lăudată, deci din mândrie (vai, de câte ori calc în acest păcat!!!), iar cei ce comandă o masă supra copioasă, pentru cineva, la restaurant, se laudă cu grosimea portmoneului. Ar trebui sa mâncam pentru a trăi, și nu invers!!! Mâncarea nu este scopul vieții, oameni buni!!! Mai mâncam mult pentru că multe feluri de mâncare sunt prea coapte, prăjite, fierte, deci denaturate si stoarse de tot ce au hrănitor doar pentru ca gustul să fie mai bun. Turnăm în noi kilograme întregi, iar trupul nostru este subnutrit. Paradoxal, nu? Dar așa este.

Și mâncarea fără măsură nu își lăsa așteptate consecințele: diabet, obezitate, insuficiențe cardiace, sunt de cele mai multe ori consecinte ale mâncării prea multe și necalitative. Să încercam să mâncam mai puțin, dar mai simplu preparat (cât mai multe crudități, minim 50%!!!), mai bine mestecat și cu rugăciunea in inimă, căci "nu numai cu pâine va trăi omul, ci cu orice cuvânt al lui Dumnezeu".

Oltea Boldureanu


Articolul Precedent
Articole postate de același autor


Urmăriți-ne pe Facebook!