Actualitate

Lepădarea lui Petru

3610
 

Lepădarea lui Petru este relatată de toți evangheliștii (Mt. XXVI, 69-75; Mc. XIV, 54. 66-72; Lc. XXII 54-62; In. XVIII 15-18, 25-27). Arestat în Ghetsimani, Domnul este urmat doar de doi dintre ucenicii Săi, de Petru și de Ioan, care urmau convoiul ostașilor de la o oarecare distanță, ca să urmărească mersul lucrurilor. Ajunși la casa fostului arhiereu Anna, Ioan fiind cunoscut arhiereului a intrat în curte și, la intervenția lui, a fost invitat și Petru (In. XVIII, 15). întrebat fiind de o slujnică, dacă nu cumva este și el cu Iisus Galileianul, Petru s-a lepădat înaintea tuturor, zicând: „Nu știu ce zici?”. Ieșind el la poartă, l-a văzut alta și a zis celor din preajmă: „Și acesta era cu Iisus Nazarineanul”. Și iarăși s-a lepădat el cu jurământ, că: „Nu cunosc pe omul acesta”. După puțin, apropiindu-se de el unii dintre cei ce stăteau prin preajmă, i-au zis: ” Cu adevărat și tu ești dintre ei, căci și graiul tău te vădește”. Atunci el a început să se blesteme și să se jure: „nu cunosc pe omul acesta. Și îndată a cântat cocoșul, iar Petru și-a adus aminte de cuvântul lui Iisus „și ieșind afară, a plâns cu amar” (Mt. XXVI, 75).

Evanghelistul Luca ne informează ca, după cea de-a treia lepădare, Domnul, pe când era dus de la Anna la Caiafa, s-a întors spre Petru, aflat în curte, și l-a privit îndelung, pătrunzător, am zice noi, cu tristețe și cu înțelegere, amintindu-i, în chip tăcut, de prezicerea ce-i făcuse (Lc. XXII, 61). Și Petru s-a strecurat afară, cu inima frântă de întristare, iar ochii nu i s-au mai uscat din lacrimi, până ce se va reîntâlni cu Domnul, după învierea din morți.

Lepădarea lui Petru este gradată și lașă. Îl renega pe Domnul, se leapădă de trei ori de El cu jurământ și, odată cu aceasta, cade din apostolat. Va fi reprimit la marea Tiberiadei, după Înviere, când își mărturisește de trei ori iubirea față de Domnul (In. XXI, 15-17). Căderea lui se datorează fricii: de oameni și de moarte. Nestăpânită, aceasta l-a dus la lepădarea de Mântuitorul. Desigur, faptă condamnabilă; totuși, este fapta unei slăbiciuni, nu a răutății, ca în trădarea lui Iuda. Petru a greșit, fiindcă a fost om, iar omul este supus căderii, slăbiciunii. A căzut, dar a avut voința să se ridice. S-a regăsit pe sine, vărsând potop de lacrimi de căință. Celui căzut, dar care are dorința de a se ridica, Dumnezeu îi întinde mâna iertătoare și mântuitoare.

Pr. Conf. Dr. Dionisie Stamatoiu, Patimile Mântuitorului după Sfintele Evanghelii, în rev. Mitropolia Olteniei, an 2000, nr. 1-2.

lepadarea-lui-petru


Articolul Precedent
Articole Asemănătoare
7613

Dumnezeu nu condamnă căderea, ci lipsa voinţei omului de a se ridica

Dumnezeu a lăsat posibilitatea curăţirii noastre prin Sf. Botez şi prin al doilea Botez şi prin al nenumăratelea Botez, care este taina Sf. Spovedanii. „Datu-mi-s-a mie putere în cer şi pe pământ. Drept aceea, mergând, învăţaţi toate neamurile. Cărora veţi ierta păcatele vor fi iertate şi cărora le veţi ţine, ţinute vor fi” (Matei 28, […]

Articole postate de același autor
1203

Episcopul Ioan al Sorocii a participat la manifestarea jubiliară – 1000 de ani ai orașului Brest

La data de 17 – 18 septembrie, cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului VLADIMIR, Mitropolitul Chișinăului și al întregii Moldove, Episcopul Ioan de Soroca, însoțit fiind de către Protoiereul Andrei SEREDENCO, parohul bisericii „Sfinții Apostoli Petru și Pavel” din orașul Soroca și ipodiaconul Ion MARCU a vizitat eparhia de Brest și Cobrin din Belarus, participând la manifestările bisericești […]