La Țeghea, într-o seară de iarnă
Această fascinantă poveste aveam s-o ascult în anul 2001, în seara Lăsatei Secului, într-o îndepărtată mânăstire de maici din părțile Sătmarului: Mânăstirea Țeghea. Din pricina ninsorilor nemiloase din ultimele zile, doar câțiva mireni se încumetaseră într-acolo. Mă aflam singur, cu maica stareță Emanuela, într-o bisericuță maramureșeană, înconjurată de câmp, câmp alb și nemărginit, prin pereții de lemn auzeam vuietul năprasnic al vânturilor înfuriind zăpada și, ceva mai departe, cântecul abia deslușit al călugărițelor, adunate la ultima vecernie dinaintea Postului Mare.
Maica stareță îmi povestea, printre altele, cum a îmbrăcat ea haina călugăriei. “Cu vreo 20 de ani în urmă, am auzit că pe țărmul mării, la Constanța, ar exista o femeie care a murit și a înviat. Curiozitatea laicului m-a împins într-acolo. Într-adevăr, așa era! Mai mult, în urma «morții», femeia aceea se preschimbase total: devenise unul dintre oamenii cei mai credincioși pe care i-am cunoscut vreodată. După o noapte întreagă de confesiune, ea mi-a spus: «Mâine vom merge amândouă la Techirghiol, la părintele Arsenie Papacioc, și el îți va spune un cuvânt care-ți va schimba destinul.» Și, într-adevăr, a doua zi, doar văzându-mă, părintele Arsenie mi-a zis: «Femeie, tu ai fi bună de monahie». De atunci, n-a mai fost altă cale pentru mine decât mânăstirea.”
Nu mi-a venit să-mi cred urechilor: “O FEMEIE CARE A MURIT ȘI A ÎNVIAT?”. “Da, e adevărat. Trăiește și azi, numele ei este Olga.” Maica stareță n-a vrut însă să-mi spună mai mult. Făcuse un legământ cu femeia aceea, să nu mai vorbească nimănui despre moartea clinică și despre traumatizantele ei experiențe din acel răstimp. Toate acestea aveau să-mi fie povestite, în schimb, de un sătmărean credincios, apropiat al Mânăstirii Țeghea, pe numele lui Dumitru Zimbru. Domnul Zimbru o cunoaște de mult pe Olga, îi este prieten, o vizitează în fiecare vară și mărturisește, de asemenea, că prima întâlnire cu această femeie i-a schimbat viața, lui și familiei sale. Multă vreme am stat în cumpănă, dacă ar trebui sau nu să fie publicate aceste lucruri tulburătoare, măcar pentru motivul că cititorului i-ar putea părea incredibile. Auzisem, desigur, despre nenumăratele situații de moarte clinică, despre întreruperile temporare ale funcțiilor vieții – toate explicabile medical – dar niciodată despre un caz cu atât de adânci reverberații religioase. Am vrut să plec eu însumi la Constanța, să o cunosc. Dar, din vorbă în vorbă, mi-am dat seama că femeia aceea e atât de modestă și de smerită, încât cu siguranță nu și-ar pune imediat viața în palma unui străin, mai ales… ziarist. Voi reproduce deci spusele domnului Dumitru Zimbru, cuvânt cu cuvânt, așa cum le-am auzit și eu, la Mânăstirea Țeghea, în seara zilei de 25 februarie 2001.
O autopsie amânată
“Olga s-a născut în anul 1946, într-un sătuc din zona Botoșanilor. Părinții, oameni cu frica lui Dumnezeu, i-au insuflat dragostea față de cele sfinte și, într-adevăr, până la vârsta adolescenței, ea a fost foarte credincioasă. Mai târziu, au furat-o însă ispitele vieții. S-a măritat, s-a mutat la Constanța, având o funcție bună într-o întreprindere, a lăsat cu totul deoparte obiceiurile creștinești ale copilăriei. Se îmbrăca precum o orășeancă, trăia și gândea ca o orășeancă. Nu avea altă grijă decât a casei și a soțului ei.
În 1973, după trei-patru ani de la nașterea fiului său, sănătatea ei a început să se șubrezească. Simțea o durere mare în coșul pieptului, aproape de inimă, amețea, puterile o părăseau. A fost dusă în mare grabă la un spital bucureștean, iar aici medicii nu i-au dat altă șansă în afara unei intervenții chirurgicale pe cord, foarte riscantă și complicată. Operația a durat o noapte întreagă. Spre ziuă, lupta cu moartea a ajuns la final și chirurgii i-au declarat decesul. Tot ceea ce fusese omenește posibil făcuseră. Cineva din spital a anunțat familia și, chiar a doua zi, cei apropiați au sosit la București, aducând cu ei sicriul și toate cele trebuincioase îngropăciunii. Jale mare pe bietul soț, care nu s-a putut opri din plâns multă vreme. O întâmplare – dar eu cred că n-a fost doar întâmplare, ci o adevărată minune! – a făcut ca medicul legist al spitalului să aibă un accident de mașină, chiar în aceeași zi, la Vălenii de Munte, autopsia fiind astfel amânată.
A doua zi, pe la ceasurile amiezii, medicii au trimis o brancardieră să aducă trupul neînsuflețit al femeii, pentru a-i face expertiza medico-legală. Obișnuită cu atmosfera lugubră a sălii de morgă, brancardiera a intrat degajată, fredonând un refren muzical. Cadavrul pe care trebuia să-l transporte se afla în fundul încăperii, pe o masă din marmură. Chiar în clipa în care s-a apropiat de locul cu pricina, «moarta» a deschis ochii și i-a spus cu voce blajină: «Dumneata cânți și pe mine mă lași să îngheț pe lespedea asta de piatră?». Îngrozită, sărmana brancardieră a făcut un atac de cord și a murit pe loc, chiar în morgă. De prisos să mai spun că celelalte surori, trimise să vadă de ce nu se mai întoarce colega lor, au împietrit de frică și ele, văzând că moarta vorbește, în vreme ce brancardiera zace jos, pe podea. «Nu vă fac nimic, oameni buni! Ajutați-mă!…», gemea «decedata», tremurând din tot corpul (după două zile, cât a zăcut pe lespedea rece, i s-au descoperit șapte găuri în plămâni, pricinuite de frigul și umezeala pietrei). În cele din urmă, au dus-o înapoi în salon. Când a revăzut-o, bolnava din patul alăturat – o femeie ceva mai în vârstă – a strigat: «Doamne Dumnezeule, a înviat moarta!», și-a făcut cruce și s-a aruncat pe fereastră, de la etajul întâi. Spre norocul ei, a căzut în niște tufe încâlcite și nu s-a ales decât cu câteva zgârieturi. Dincolo de toate aceste fapte stranii, dar pe deplin verificabile, medicii au declarat că n-au întâlnit nici în cărți un asemenea caz de moarte clinică. Cât despre preotul spitalului, el a căzut în genunchi, strigând: «E minune dumnezeiască!».
Cu sufletul prin iad
“Ce a trăit această femeie în timpul morții ei clinice, viziunile pe care le-a avut reprezintă o altă poveste de necrezut. Nu trebuia decât s-o privești în ochi, să-i vezi ochii în care se strânsese atâta suferință și putere, ca să-ți dai seama că ceea ce spune nu poate fi decât adevărat. Puteți să mă credeți sau nu, dar femeia aceasta fusese în iad. Mai întâi i s-au arătat, unul după altul, toate păcatele: unde a fost, ce-a făcut, ce haine a-mbrăcat, ce fapte bune și rele a făcut în viață, absolut totul. Apoi – spune ea – s-a despicat pământul și sufletul ei s-a prăbușit până-n adâncul temnițelor iadului, a văzut focul Gheenei, focul ce te arde, dar nu te mistuie, demonii sălbatici, cruzi și nemilostivi, toată suferința pe care o poate îndura vreodată un muritor și doar închipuirea acestor suferințe, povestite de femeia aceasta, îmi umplea mintea de o spaimă cumplită. Un lucru e sigur: Olga s-a trezit cu totul schimbată. Asta o poate spune oricine dintre cei care au cunoscut-o înainte. Iar dovada cea mai convingătoare că în timpul morții clinice i s-a întâmplat ceva cutremurător este faptul că, timp de două săptămâni, până ce și-a revenit, trupul ei a avut un miros insuportabil, de care nu putea scăpa în nici un fel. Medicii spuneau că e miros cadaveric. Un preot a zis: «Doamne, femeia asta miroase a iad!».
Pilda medicului necredincios
La două săptămâni, Olga a cerut ca un preot dintr-o biserică apropiată să-i facă o slujbă de dezlegare. Tare s-au mirat cu toții: imediat după stropirea cu apă sfințită și citirea molitvelor, carnea femeii a început să miroasă frumos și curat, precum mirul. Unul dintre medici, înfuriat de propriile neputințe, dar și de puterile preoțești, l-a întrebat pe preot, în răspăr: «Da’ ce studii ai dumneata, părinte, să faci asemenea vindecări?». Preotul avea doar Facultatea de Teologie. «Păi, eu am două facultăți, a zis doctorul, de ce n-aș putea să fac și eu apă sfințită, ca și dumneata?». Și i-a cerut părintelui, nici mai mult nici mai puțin, decât să-l lase să îmbrace veșmântul preoțesc și să facă împreună, la el în biserică, slujba de sfințire a apei. Oricât l-au rugat femeia și preotul să renunțe – că-i păcat mare, că preoția e o taină și un dar de la Dumnezeu – medicul nici n-a vrut să audă de asemenea «basme popești». Așa că au ținut slujbă un popă și un doctor, amândoi deodată. Mai târziu, medicul avea să spună că în timpul slujbei, epitrahilul, altminteri ușor, îi atârna de gât ca un jug. Vasele cu apă le-au încuiat în două sertare separate ale unui dulap din casa parohială, iar cheia a păstrat-o medicul, chipurile «ca să nu fie dubii». Odios pariu: medicul a început să fie bântuit de diavoli. Spunea că zile întregi n-a putut dormi nicio clipă: cum închidea ochii, îi vedea înconjurându-l, îi era frică numai să se întindă în pat, ca să nu le vadă iarăși fețele hidoase. Abia într-un târziu și-a amintit de sfaturile femeii din spital. I-a telefonat la Constanța – între timp ea fusese externată – și a întrebat-o disperat cum să facă să scape de groaznicele chinuri. Ea l-a îndemnat să meargă la același preot, să verifice apele, iar preotul îl va dezlega. Medicul s-a dus. Iar când a deschis dulapul, a izbucnit în plâns: apa sa era coclită și puturoasă, iar vasul preotului era plin cu agheasmă! Omul «de știință» a îngenuncheat în fața preotului, cerându-i cu lacrimi în ochi iertare. Părintele i-a pus patrafirul pe cap, a citit niscaiva slujbe de dezlegare și l-a scăpat pe veci de ispitirile satanice.
Călugăria albă
“Cum spuneam, viața femeii s-a schimbat pe de-a-ntregul. A lăsat în urmă toate cele lumești. A început să postească, să se roage, să se îngrijească de azile de bătrâni și de cămine de copii, să facă pomeni și parastase pentru morți, într-un cuvânt, să-și pună întreaga viață în slujba semenilor. Și azi spune că, dacă n-ar fi suferit moartea clinică, niciodată nu s-ar fi apropiat de Dumnezeu. Aproape fiecare zi din viața ei e plină de semne supralumești și miracole atât de puternice, încât ar putea fi asemuite – fie și prin spectaculozitatea lor – cu cele pe care le citim, de obicei, în «Viețile Sfinților». Eu o vizitez în fiecare vară și pot spune că trăiește ca o sfântă. E o femeie atât de firavă, încât crezi că orice boare de vânt ar putea-o răni. Camera ei seamănă mai degrabă cu o chilie călugărească. N-are televizor, trăiește sărăcăcios, mănâncă doar o dată pe zi și fără să se sature, iar din puținul pe care-l are face doar milostenii. Din păcate, soțul ei aștepta să se întoarcă de la spital aceeași Olga pe care o știa el din tinerețe. N-a acceptat niciodată această «călugărie albă» a nevestei sale. El nu poate pricepe în ruptul capului cum e posibil ca un om să renunțe la toți banii săi, la ultimul fir de făină din casă, la absolut totul, doar ca să dea de pomană săracilor. Într-o lună de iarnă, femeia a vrut să coacă un colac pentru un parastas. Cu toate că soțul ei i-a interzis să-l facă, totuși ea l-a făcut. Înfuriat la culme, bărbatul i-a aruncat colacul crud în balcon și a alungat-o din bucătărie. Dimineața, el s-a uitat așa, într-o doară, pe geam: afară era un ger cumplit – termometrul arăta multe grade sub zero -, dar colacul acela dospise! În pofida acestor semne, bărbatul devenea și mai cuprins de mânie și îndoială. Se certau des, ba a ajuns chiar să o blesteme. Odată i-a strigat: «Femeie, dacă iei din făina asta pentru pomenile tale, să te umpli toată de bube!». Până la miezul nopții, femeia a terminat pomenile, iar după exact două ore, biet soțul ei s-a trezit cu tot corpul acoperit de răni. Au plecat în grabă la spital, dar nici după două-trei săptămâni medicii nu i-au putut pune vreun diagnostic. Boala își bătea joc de toată priceperea lor: spuneau că e o eczemă necunoscută, când dispărea într-o parte, apărea în altă parte, și în cele din urmă, neputincioși, au mărturisit că n-au de ce să-l țină în spital. Din milă, femeia l-a dus la Mânăstirea «Sfânta Maria» din Techirghiol. Mergea acolo de ani de zile, însă pentru prima dată împreună cu soțul ei. Doar privindu-l, marele duhovnic Arsenie Papacioc l-a pus să-și ceară iertare soției. Apoi, i-a pus mâna pe creștet și a rostit o rugăciune de dezlegare. Și la zece minute după ce a ieșit pe poarta mânăstirii, toate rănile au început să se vindece ca prin farmec.”
Lănțișorul de aur
Am lăsat pentru sfârșit o istorie care pentru mine are forța unei adevărate pilde biblice. Ți-e greu să crezi că s-au putut întâmpla asemenea lucruri miraculoase, dar vă garantez că așa a fost. Acum câțiva ani, o prietenă de-a doamnei Olga – femeie văduvă, foarte săracă și cu mulți copii – se angajase servitoare la un medic din Constanța. Era ultima ei șansă de a nu rămâne pe drumuri. Într-o primăvară, medicul, în timp ce se spăla în grădină la cișmea, și-a pierdut lănțișorul de aur cu cruciuliță, primit de la maică-sa. Medicul a dat vina pe servitoare. A batjocorit-o, a tras-o de păr, a silit-o să recunoască și, în cele din urmă, a dat-o afară din casă, convins fiind că numai ea putea să îi fure lănțișorul. Biata femeie s-a dus la doamna Olga, spunându-i cu lacrimi în ochi că fusese aruncată în stradă și că se teme pentru viața copiilor ei, să nu moară de foame. Abia a putut găsi o cămăruță într-o casă dărăpănată din suburbiile orașului. La o săptămână de la așa-zisul furt, Olga s-a dus cu șapte pomelnice la mânăstirile din Munții Neamțului. Și chiar când au început slujbele, în curtea fostei servitoare a murit un pescăruș. Și, să vedeți: când a spintecat gușa pescărușului (de foame, se gândise să-l dea de mâncare copiilor), ea a văzut înăuntru vârful unei cruciulițe de aur! Nu l-a tăiat mai mult. A plecat cu pescărușul în palmă la doctorul care o umilise și, când acesta a scos din gușa păsării lănțișorul pierdut, și-a cerut iertare și a rugat-o să vină înapoi. Ce învățături se pot trage din toate astea nu mă pricep. În ce mă privește, eu am învățat din viața Olgăi că hotarele dintre viață și moarte sunt atât de nestatornice, încât nimeni n-ar trebui să spună că viața noastră se sfârșește aici, pe pământ. Și am mai învățat că niciodată nu trebuie să te dai bătut: câteodată, tocmai acolo, la hotarele vieții și ale morții, Îl poți găsi pe Dumnezeu.”
“Învățați să muriți și să înviați în fiecare zi”
Și ce dovadă mai convingătoare a tuturor acestor miracole ar putea exista, decât mărturia marelui duhovnic Arsenie Papacioc? El îi cunoaște întreaga viață, îi este duhovnic și povățuitor de zeci de ani. Olga nu face absolut nimic fără să-i ceară sfatul. El a povățuit-o să nu intre în mânăstire, deoarece, trăind în lume, i-ar putea ajuta mai mult pe cei din jur decât o călugăriță.
– Sfinția voastră, v-aș ruga să-mi spuneți câteva cuvinte despre credincioasa Olga, al cărei părinte duhovnic sunteți.
– De 25 de ani sunt la Mânăstirea Techirghiol și tot de 25 de ani o cunosc pe sora Olga. Participă la slujbe cel puțin o dată pe săptămână, sunt perioade când vine în fiecare zi. Ce să spun, este o femeie foarte credincioasă, foarte trăitoare și bine orientată duhovnicește, însă pe poziția de a împlini tradițional viața creștină: e supusă tuturor regulilor Bisericii, cunoaște foarte multe din rânduiala văzută a preotului la liturghie, vădește o evlavie cum rar poți întâlni. Trăiește foarte simplu, nu glumește și nu vorbește cu nimeni despre sine. Dacă ați lua legătura cu ea, nu v-ar spune nimic, fiindcă e foarte smerită.
– Părinte Arsenie, ce părere aveți despre fenomenul morții clinice? Îl pot ajuta pe un om trăirile deosebite din timpul unei morți clinice, pentru a-și redobândi credința în Dumnezeu?
– Biserica n-are o poziție specială față de fenomenul morții clinice. Noi nu ne amestecăm, n-avem cum. Nici cel mai priceput om de știință n-a putut vreodată lămuri acest subiect, altminteri destul de “neștiințific”. Totuși, Biserica știe precis, fără dubii, ce e de făcut, pentru ca să ne salvăm dincolo de moarte. Trebuie să ne pregătim de o înviere. Și asta depinde de trăirea autentică, după măsura fiecăruia, a momentelor pe care le trăim. Învățați, așadar, să muriți și să înviați în fiecare zi. Gândiți-vă că veți muri chiar azi. Eu am fost la căpătâiul multor muribunzi și vă pot spune că toți, dar absolut toți, voiau să mai trăiască măcar o singură zi. Încă o zi.
sursa www.formula-as.ro