Duminica Vameșului și a Fariseului, la Catedrala Mitropolitană „Nașterea Domnulului”

1313

Voi sunteţi cei ce vă faceţi pe voi drepţi înaintea oamenilor, dar Dumnezeu cunoaşte inimile voastre; căci ceea ce la oameni este înalt, urâciune este înaintea lui Dumnezeu (Luca 16, 15)

În Duminica Vameșului și a Fariseului, ÎPS Părinte Mitropolit Vladimir a liturghisit la Catedrala Mitropolitană „Nașterea Domnulului” din Capitală.

Enoriașii veniți în număr mare, uniți în cuget şi gândire cu Arhipăstorul, au adus laudă Domnului și Preasfintei Născătoare de Dumnezu pentru binefacerile cele cereşti şi pentru neţărmuita milostivire, iar la final, binecredincioasa adunare a intonat în unison Rugăciunea Domnească „Tatăl Nostru”, cu nădejde şi împăcare duhovnicească.

Creştinii Ortodocşi se vor afla începând cu Duminica Vameșului și Fariseului în perioada liturgică a Triodului care ţine de la Duminica Vameşului şi Fariseului şi până în Sâmbăta Mare (înainte de Paşti), în total 10 săptămâni.

Referitor la această Duminică în sinaxarul din Triod se spune:

„Cea dintâi dintre aceste sărbători ne înfăţişează pilda Vameşului şi a Fariseului. Această săptămână se mai numeşte şi vesti­toare. În adevăr, după cum cei care vor să meargă la război sunt vestiţi mai dinainte de generali despre timpul când va începe lupta, ca să-şi curăţească şi să-şi ascută săbiile, ca să-şi cerceteze bine toate celelalte arme, ca să îndepărteze orice piedică, spre a se arun­ca cu râvnă în luptă şi spre a-şi lua cele de trebuinţă; de multe ori, înainte de luptă, li se ţin ostaşilor cuvântări, li se spun povestiri şi pilde ca să înflăcăreze sufletele lor şi să îndepărteze de la ei lenea, trândăvia, frica şi orice altă primejdie; tot astfel şi Sfinţii Părinţi vestesc mai dinainte, ca printr-o trâmbiţă, lupta ce o vom da prin post îm­potriva diavolului, spre a curăţi păcatul care a pus stăpânire mai dinainte pe sufletele noastre şi care s-a prefăcut în venin din pri­cina timpului îndelungat de când ne stăpâ­neşte; mai mult încă, să ne sârguim să dobândim faptele bune pe care nu le avem şi, întrarmându-ne cum se cuvine, să mergem pregătiţi spre nevoinţele postului.

Aşadar, pentru că cea dintâi armă pentru dobândirea virtuţii este pocăinţa şi smere­nia, iar cea mai mare piedică, mândria sau îngâmfarea, Sfinţii Părinţi ne înfăţişează în cea dintâi sărbătoare a Triodului această pildă vrednică de credinţă din dumnezeiasca Evanghelie. Prin fariseu ne îndeamnă să ne ferim de păcatul mândriei sau al îngâmfării; iar prin vameş ne îndeamnă să ne însuşim smerenia şi pocăinţa, virtuţi potrivnice aces­tui păcat. Cel dintâi şi cel mai rău dintre păcate este mândria sau îngâmfarea. Din pricina mândriei a căzut diavolul din cer; mai înainte era şi se numea luceafăr lumi­nos; din pricina ei este şi se numeşte întuneric. Tot din pricina acestui păcat a fost alungat şi Adam, începătorul neamului omenesc, din desfătarea raiului.

Prin această pildă ne îndeamnă Sfinţii Părinţi să nu ne mândrim cu faptele noastre bune, să nu defăimăm pe aproapele, ci să fim tot­deauna smeriţi. Căci Domnul celor mândri le stă împotrivă, iar celor smeriţi le dă har. Şi este mai bine ca să se întoarcă cel păcătos decât să se mândrească cel care face fapte bune. Vă spun vouă, zice Domnul, că s-a coborât vameşul mai îndreptat decât fari­seul. Aşadar pilda aceasta ne arată că nimeni nu trebuie să se mândrească, chiar dacă face fapte bune; dimpotrivă, să se smerească şi să se roage din suflet lui Dumnezeu, chiar dacă ar fi căzut în cele mai mari păcate. Făcând aşa, nu este departe de mântuire.

Vameş este omul care ia de la ocârmuire dreptul de a lua vamă; el cumpără acest drept cu multă nedreptate şi pentru aceea ia de la oameni vamă mai mare decât se cuvine. Fariseu este omul care se socoteşte desă­vârşit în toate, depăşind pe ceilalţi oameni prin ştiinţa sa. Saducheul, care-şi are numele de la un oarecare Sadochic, este omul care se crede drept, căci sedec înseamnă dreptate. La evrei erau trei secte: eseienii, fariseii şi saducheii; aceştia din urmă nu credeau în înviere, în îngeri şi în Duhul Sfânt.

După Rugăciunea Domnească, mulți dintre enoriașii veniți în Casa Domnului au primit Sfânta Euharistie, lăudând și binecuvântînd pe Dumnezeu.

La Catedrala Mitropolitană în aceste zile se află spre închinare creștinilor Icoana Făcătoare de Minuni a Maicii Domnului „Ajutătoarea celor smeriți” (Призри на смирение).

Credincioşii drept-măritori vor avea posibilitatea să înalțe rugăciuni Împărătesei Cerurilor, prin Icoana Sa Făcătoare de Minuni „Ajutătoarea celor smeriți” (Призри на смирение), până în Duminica Ortodoxiei – prima Duminica a Postului Mare.

Sectorul Sinodal Comunicare Instituțională și Relații cu Mass-media


Articole postate de același autor
4857

Cel mai important este să ne creştem copiii în Domnul

Pâna când vom mai fi doar carne? Pâna când o să ne tot aplecăm spre pamânt? Să lăsam totul şi prima noastră grijă să fie aceea de a ne creşte copiii în învăţătura şi certarea Domnului Iisus Hristos. Dacă copilul învaţă de la început să se gândească la virtute, atunci deja a dobândit cea mai […]