Sunt sfinţite locuinţele noastre? Gustă copiii noştri pâine sfinţită (prescuri, anafură, artos) şi agheasma? Cine ne împiedică să le dăm copiilor în fiecare dimineaţă, asigurându-le astfel sănătatea? Există în ambianţa caselor noastre obiecte şi imagini sfinţite – cruce, icoane, tablouri cu subiecte din istoria biblică şi din Vieţile Sfinţilor – care acţionează nevăzut asupra copiilor noştri?
Prezenta unei asemenea ambianţe este importantă încă de la vârsta prunciei, când se formeaza primele impresii ale copilului. Iată ce spune despre aceasta Teofan Zavoratul:
„Simţurile să primească primele lor impresii de la obiecte sfinţite: pentru ochi să fie icoana şi lumina candelei, pentru auz – cântari sfinţe, şi asa mai departe. Copilul nu înţelege încă nimic din ceea ce are în faţa ochilor, însă vederea şi auzul lui se obişnuiesc cu aceste obiecte, şi ele, ocupând primele inima, ţin la departare alte lucruri. În urma simţurilor, şi primele exerciţii ale imaginaţiei vor fi sfinţite: acesteia îi va fi mai uşor să-şi închipuie aceste obiecte decât altele.”
(Protoiereul Vasilie Zenkovski)
*
Când păriţii înconjoară leaganul copilului lor cu duhul adevăratei cucernicii, când pe de o parte îngerul păzitor, iar pe de altă Sfintele Taine şi tot ce este bisericesc vor acţiona asupra lui din afara şi dinăuntru, prin aceasta se creeaza în jurul vieţii în germene o atmosferă duhovnicească propice, care îi va transfera caracterul său aşa cum proprietăţile sângelui, care este temeiul vieţii animale, depind în mare măsura de aerul înconjurător. Se spune că vasul nou păstreaza vreme îndelungată, dacă nu pentru totdeauna, mirosul substanţei care este turnată în el prima dată.
(Sfantul Teofan Zavoratul)
*
Pentru om, casa părintească e începutul caii. Acolo învaţă să vorbească şi să meargă, să gândească şi să simtă. Acolo absoarbe impresii cu sufletul sensibil al copilului şi învaţă dreptatea sau minciuna, dragostea sau ura – tot ce trăieşte şi ce respiră casa părintească.
(Mitropolitul Vladimir al Asiei Centrale)
Cum să educăm ortodox copilul, Editura Sophia, București, 2011, p. 145-14