Referendumul pentru căsătorie din Taiwan – lecții pentru România

2321

Referendumul din Taiwan a fost similar cu cel din România în mai multe privințe, iar clasa politică românească are multe lecții de învățat de la tânăra democrație asiatică.

Se stie mai putin despre faptul ca simbata 25 noiembrie a avut loc un referendum pentru casatorie in Taiwan, la fel ca cel din Romania de acum doua luni. Taiwanezilor li s-a pus in fata optiunea de a legaliza casatoriilor intre persoane de acelasi sex ori pastrarea casatoriei naturale ca institutie sociala normativa.

Spre deosebire de Romania, referendumul din Taiwan a fost validat, populatia insulei optind cu un vot covirsitor de 70% sa nu permita institutirea casatoriilor intre persoane de acelasi sex, in plus interzicind, in acelasi referendum, predarea ideologiei de gen in scoli. [Detalii: 2018 Referendums: Rights plebiscite results draw opposing views – Taipei Times]

Referendumul din Taiwan e similar cu cel din Romania in mai multe privinte, iar clasa politica din Romania are multe lectii de invatat de la tinara democratie asiatica.

Inainte de a comenta ascest aspect, insa, amintim ca, in opinia activistilor homosexuali, Taiwanul ar fi putut deveni prima tara asiatica care sa legalizeze casatoriile unisex. Anii 2017 si 2018 le-au fost favorabili: in mai 2017 au scontat un succes urias in Curtea Suprema de la Taipei prin obtinerea unui drept la casatorie in numele „egalitatii casatoriei” („marriage equality”). In ultimii ani Taiwanul a fost dominat politic de un guvern de stinga „progresist”, care a cautat sa implementeze o agenda specifica, asemenea guvernelor din Europa Occidentala, printre ele recunoasterea unui „al treilea sex”, casatorii unisex si ideologia de gen. 

Cetatenii initiaza un referendum

Dar nu a fost sa fie. In primavara acestui an un grup de crestini din Taiwan a lansat o petitie pentru referendum cerind ca cetatenii, nu politicienii ori tribunalele, sa aiba ultimul cuvint privind cea mai veche institutie sociala a umanitatii. La aproximativ o jumatate de an dupa obtinerea semnaturilor, referendumul s-a desfasurat si incheiat cu un rezultat covirsitor.

Prin contrast, in Romania, cetatenii au fost supusi unei adevarate torturi constitutionale si terori politice vreme de trei (3) ani pentru a-si putea exercita in final dreptul constitutional de a decide soarta aceleasi institutii in Romania. Partidele politice, politicienii, Curtea Constitutionala si toate pirghiile politice si mediatice ale Romanie ne-au stat impotriva, asa cum am observat in comentariul din octombrie intitulat Perdantii Referendumului.

Taiwanul se aseamana cu Romania in citeva privinte relevante. Are o populatie de 23,4 milioane de persoane, cu aproape 20 de milioane de cetateni cu drept de vot, in timp ce in Romania, incluzind romanii din diaspora, numarul celor cu drept de vot este de aproape 19 milioane.

Democratia taiwaneza e la fel de tinara ca si cea romana: dupa citeva zeci de ani de dictatura si regimuri autoritare intre 1949 si mijlocul anilor 1980, Taiwanul a adoptat o constitutie care garanteaza un sistem democratic de tip american. In 2004, Taiwanul a adoptat o reforma constitutionala care permite referendumuri si plebiscite cetatenesti. In decembrie anul trecut, Taiwanul a redus pragul electoral pentru validarea referendumurilor la 25%. Dupa cum se stie, in Romania pragul electoral este de 30%.

La referendumul din 25 noiembrie taiwanezii au votat zece propuneri diferite, inclusiv legi. Conform Constitutiei, o lege abrogata prin referendum isi inceteaza efectele trei zile mai tirziu, iar o initiativa legislativa adoptata trebuie supusa votului in Parlament in trei luni. 

Referendumul pentru casatorie

Nici unul din cele zece proiecte legislative supuse referendumului nu a suscitat mai mult interes ca intrebarea „do you agree that marriage as defined in The Civil Code should be restricted to the union between one man and one woman”? („Agreati ca, in conformitate cu definitia din Codul Civil, casatoria sa fie limitata la uniunea dintre un barbat si o femeie”?) Acestei intrebari i-au raspuns numarul cel mai mare de votanti, 7,6 milioane pentru si 2,9 impotriva. In total, aproximativ 10,5 milioane de taiwanezi au votat acest proiect legislativ, adica mai mult de 50% din intregul electorat.

In Romania, paticiparea la referendum a fost cu putin peste 21%, numarul votantilor fiind de 3,7 milioane, iar al celor care au votat pentru casatoria naturala fiind de aproximativ 3,5 milioane, ori peste 90% din toate voturile exprimate. Daca un numar dublu de taiwanezi au votat pentru casatoria naturala in comparatie cu Romania, in Romania procentul voturilor in favoarea casatoriei naturale a fost cu mult mai ridicat.

Tot pe 24 noiembrie taiwanezii au respins si ideologia de gen. Cu un vot de 7 milioane la 3,4 milioane taiwanezii au abrogat un proiect de lege pentru predarea ideologiei de gen in scolile din Taiwan asa cum se prevedea in Gender Equality Education Act („Legea Educatiei de Egalitate de Gen”). In alte cuvinte, fondurile publice ale Taiwanului ori cele din afara tarii nu vor putea fi folosite pentru a semana confuzie sexuala in mintile copiilor si tinerilor taiwanezi. In contrast, dupa cum se stie, in Romania, grupuri civice, parlamentari si Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii insista, contrar dorintelor parintilor, pentru predarea ideologiei de gen in scoli. 

Lectii pentru Romania

Care sunt lectiile referendumului din Taiwan pentru Romania?

In primul rind, clasa politica din tara asiatica are mai mult respect fata de democratie si statul de drept decit cea din Romania. In Taiwan au fost respectate prevederile constitutionale fara amestecul politicienilor: sistemul de acolo nu permite amestecul politicienilor in aprobarea, pregatirea, programarea ori desfasurarea referendumurilor, iar initiativele cetatenesti nu pot fi politizate. Am citit cu atentie mai multe articole din presa internationala si taiwaneza privind referendumul taiwanez si nu am dat peste nici un indiciu ca politicienii taiwanezi ar fi sugerat boicotarea referendumului ori ca mass media taiwaneza ar fi dat dovada de partinire. Nu s-a auzit nicio voce care sa fi afirmat ca referendumul apartine vreunui partid politic ori ca taiwanezii isi risipesc banii pe un referendum fara sens. In plus, dupa cum unii dintre dvs deja ati observat, intrebarea de pe buletinul de vot, spre deosebire de cea din Romania din octombrie, a fost clara, scurta si la subiect.

Taiwan, insa, da o lectie si crestinilor din Romania. Taiwan nu e o tara crestina. Crestinii reprezinta doar 4% din populatia tarii, budistii 35%, taoistii 33% iar animistii 19%. Ne-am gindi ca in Romania unde 98% dintre cetateni se declara crestini referendumul ar fi trebuit sa treaca cu o participare la vot covirsitoare, dar nu a fost asa. Paradoxul acesta trebuie sa ne dea de gindit: cetatenii unei tari preponderent ne-crestine se prezinta masiv la vot pentru a proteja casatoria si familia crestina, adica cea naturala. Observatia aceasta insa nu e limitata doar la Taiwan. Populatia Coreei de Sud e si ea covirsitor impotriva legalizarii casatoriilor homosexuale, la fa ca si in Japonia, de altfel, unde opinia dominanta a publicului este ca „homosexualitatea e un hobby”, nu un stil de viata innascut.

Si tot la capitolul acesta amintim si Hong Kong unde luna trecuta Curtea Suprema a refuzat sa legalizeze casatoriile homosexuale: Hong Kong legislature rejects step towards same-sex unions.

Rezultatul votului din Taiwan, dar si a celui din Romania, indica deasemenea, contrar afirmatiilor activistilor homosexuali, ca nu exista un trend international semnificativ pentru  instituirea casatoriilor intre persoane de acelasi sex la nivel global. Societatea globala e compusa din 195 de tari din care doar 27 au legalizat casatoriile homosexuale, adica doar 13%. In foarte putine dintre ele casatoriile homosexuale au fost instituite prin plebiscit or referend national constitutional, cum a fost in Irlanda si Australia.

Ne intrebam, de ce nu ne permite elita politica si globala sa decidem noi, cetatenii, soarta casatoriilor homosexuale?

sursa culturavietii.ro/


Articole Asemănătoare
6515

Părintele Iustin de la Oașa: Cine nu merge la vot, este un laș! Neprezența la vot este păcat strigător la cer. După aceea vei da socoteală pentru toate care vor urma, că or să urmeze foarte multe

Părintele Iustin Miron, duhovnicul Mănăstirii Oașa din județul Alba, a îndemnat românii să meargă la Referendum, pentru că altfel, consecințele vor fi unele „la care nici nu ați visat vreodată”.   Monahul a spus că aceasta nu este o luptă împotriva cuiva, ci una pentru apărarea familiei și a normalității. Părintele a mai spus că acela care […]

Articole postate de același autor
3560

Cum vom deschide Porţile Raiului?

Porţile raiului nu se deschid celui ce nu are haină de nuntă, adică faptele bune ale vieţii creştineşti, dar să nu uităm cât de uşor a „furat” tâlharul de pe cruce raiul, zicând: „Pomenește-mă, Doamne, când vei veni în împărăţia Ta”. Hristos i-a deschis porţile raiului pentru smerenia sa. Asta înseamnă că nu stă în […]