În Duminica Lăsatului sec de brînză PS Petru a oficiat Sfînta şi Dumnezeiasca Liturghie la Catedrala ,,Sf. Bnc. Knz. Alexandru Nevski”

545

În Duminica Lăsatului sec de brînză, 13 martie 2016, Preasfinţitul PETRU, Episcop de Ungheni şi Nisporeni a oficiat Sfînta şi Dumnezeiasca Liturghie în Catedrala Episcopală ,,Sf. Bnc. Knz. Alexandru Nevski” din oraşul Ungheni.

În dimineaţa zilei, Preasfinţia Sa, a fost întîmpinat de soborul de preoţi slujitori împreună cu candidatul spre hirotonire în trepta de diacon, tînărul Eugen şi enoriaşii catedralei.

Alături de Preasfinţia Sa, au coliturghisit soborul de preoţi şi diaconi slujitori ai catedralei. În cadrul Sfintei Liturghii după citirea pericopei evanghelice, Ierarhul a ţinut un cuvînt de învăţătură la Duminica Izgonirii lui Adam din Rai: „Iubiţi credincioşi, Astăzi se lasă sec de brînză, iar de mîine începe Sfîntul şi Marele post al Paştelui, care durează şapte săptămîni. Primele şase săptămîni formează postul propriu-zis, iar ultima săptămînă de la Florii pînă la Învierea Domnului, postim şapte zile în cinstea Sfintelor şi mîntuitoarelor Patimi ale Domnului nostru Iisus Hristos.

De felul cum trebuie să postim ne învaţă Însuşi Mîntuitorul în Evanghelia de astăzi, cum am amintit la început. Adică să postim după puterea fiecăruia, dar în taină şi cu bucurie, iar nu cu tristeţe, căci sunt o parte din creştini care spun: "Eu nu pot posti că sunt bolnav!" Sau dacă totuşi postesc o zi, două se arată trişti, indispuşi şi chiar agitaţi. În această privinţă, fraţii mei, trebuie să ştiţi că "Biserica nu este omorîtoare de oameni ci de patimi". Postul de mîncare de dulce şi chiar de vin este rînduit de Biserică pentru toţi, dar după putere. El este necesar tuturor, mai ales celor tineri, ca să-i oprească de la păcate şi de la patimile trupeşti. Iar dacă cineva este bolnav, bătrîn sau neputincios să asculte de duhovnicul lui şi să postească după cît poate.

Să ştiţi şi aceasta, că postul este de două feluri. Post trupesc, adică înfrînare de la mîncare pe un timp limitat, cu scopul de a ne ruga mai curat lui Dumnezeu şi de a ne stăpîni firea. Al doilea, este postul sufletesc, adică înfrînarea limbii, a ochilor, a auzului de la cele rele; a mîinilor să nu lucreze vreun păcat şi, mai ales, înfrînarea minţii de la imaginaţii şi gînduri pătimaşe, a inimii de la pofte şi tot felul de răutăţi "care ies din inimă" şi a voinţei ca să nu accepte săvîrşirea vreunui păcat.

Iată deci, cele două feluri de posturi. Numai cine posteşte cu amîndouă felurile de post, adică şi cu trupul şi cu sufletul, numai acela ţine post întreg şi adevărat. Iar dacă cineva este bolnav să se înfrîneze de la mîncare după putere, dar să postească de mînie, de tutun, de beţie, de ceartă, de înjurături, de glume, de somn mult, de gînduri şi imaginaţii necurate, de cărţi rele, de păcate urîte trupeşti şi sufleteşti, de furt, de minciună, de judecăţi prin tribunale, de vrăjitorie, de avorturi, de divorţ, de dezbinări între rude şi de tot păcatul. Că mai mare este postul sufletesc de gînduri şi de faptele rele, decît postul trupesc de mîncare. Cine se înfrînează de la toate aceste răutăţi se va putea cu uşurinţă înfrîna şi de la mîncare şi băutură.

Poate întreba cineva de vechimea postului, crezînd că postul a fost rînduit de Biserică mult mai tîrziu. Aici vă amintesc cuvintele Sfîntului Vasile cel Mare care spunea că postul este una din cele mai vechi porunci, fiind rînduit chiar din rai. Căci a poruncit Dumnezeu lui Adam: Din toţi pomii din rai poţi să mănînci, iar din pomul cunoştinţei binelui şi răului să nu mănînci, căci, în ziua în care vei mînca din el, vei muri negreşit! (Facere 2, 16-17). Vedeţi vechimea postului? Iar dacă Adam şi Eva au călcat porunca postului şi ascultării, vedeţi că au fost izgoniţi din rai şi au murit? Iată vechimea postului şi iată şi urmările celor ce au putut dar n-au voit să postească. Deci şi noi să ne silim a trece curgerea Postului Mare, cu înfrînare după puterea trupească şi sufletească. Iar cînd nu putem sau nu ştim cum să postim să urmăm sfatul preotului nostru.”

La finele Canonului Euharistic candidatul la hirotonie în treapta de diacon, tînărul Eugen, student la Academia de Teologie din Chişinău, a fost hirotonit diacon pe seama Catedralei.

Biroul de Presă al Episcopiei de Ungheni şi Nisporeni


Articole Asemănătoare
205

PS Petru, Episcop de Ungheni și Nisporeni a liturghisit în parohia „Sf. Arh. Mihail și Gavriil” din s. Ciorești, r. Nisporeni

În sîmbăta lăsatului sec de carne, 18 februarie 2017, cînd Biserica Ortodoxă face pomenirea celor din veac adormiți, creștinii din satul Ciorești, raionul Nisporeni, l-au avut în mijlocul lor pe Chiriarhul locului, Preasfințitul PETRU, Episcop de Ungheni și Nisporeni. În dimineața zilei, Preasfinția Sa a fost întâmpinat călduros de Protopopul circumscripției Nisporeni, Protoiereul Vitalie COZARI […]

Articole postate de același autor
720

Patriarhul României: „Părintele duhovnic este un medic care tratează răni sufleteşti”

17 preoți din Arhiepiscopia Bucureștilor au fost hirotesiți duhovnici miercuri, 02 martie 2016. Slujba a fost oficiată de Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, în paraclisul istoric al reședinței patriarhale cu hramul Sfântul Mare Mucenic Gheorghe. Părintele duhovnic este un medic care tratează răni sufleteşti În cuvântul de învățătură, Preafericirea Sa le-a vorbit celor […]



Urmăriți-ne pe Facebook!